Dějiny šachování na železnici

Šachový vlak vyjede letos v říjnu už posedmé, přihlásit se můžete již nyní.

Železnice je královnou dopravy, stejně jako jsou šachy vrcholem deskových her. Žádný jiný druh dopravy historicky nevykonal tolik pro spojení lidí a pro obchod, parní lokomotiva znamená začátek moderní doby.

vlak 2
Lokomotiva v šachovém hávu a vagony jako turnajové sály. Za jízdy tu hraje 120 šachistů z celého světa. FOTO A. KRUŽÍKOVÁ

Podobně nemá žádná jiná hra na světě tak hlubokou tradici (o šachu vyšlo více než sto tisíc knižních titulů) a tolik registrovaných hráčů po celém světě. Žádná jiná hra ani nevykonala tolik pro setkávání zcela odlišných lidí, šachy můžete dobře hrát i se soupeřem, z jehož jazyka naznáte jediné slovo.

Několikadenní mezinárodní šachový turnaj ve vlaku, který již posedmé připravila Pražská šachová společnost ve spolupráci s Českými drahami, podtrhává přesně tuto tradici a vybízí šachové pamětníky a historiky pátrat v zaprášených archivech, zda se v minulosti již nějaké jiné šachové klání na kolejích neuskutečnilo.

Zmiňovaný turnaj ve speciálním vlaku je ve své podobě unikátem, několik prorockých akcí lze však ve vzpomínkách vypátrat.

Ponořte se tedy do šachově-železničářské historie a neodoláte-li vábení, přihlaste se do Šachového vlaku 2017.

Začneme v hlubinách sedmdesátých let minulého století. Šachový historik Jan Kalendovský vzpomíná, že v roce 1979 při návratu z ligového utkání sehrál ve vlaku malý zápas s vicemistrem světa zrakově postižených šachistů JUDr. Jaromírem Florianem.

Raimund Leiner z oddílu TJ Lokomotiva Praha zase připomněl výroční schůze jejich klubu, které pořádali v osmdesátých letech v jídelním voze na trase Praha – České Budějovice.

„Šachové soupravy bývaly součástí inventáře v lůžkových vozech Praha–Moskva, ale že by se hrál cestou do Ruska nějaký mezinárodní šachový turnaj, to si nepamatuji,“ vzpomíná generální ředitel JLV Bohumír Bárta, který po úspěších Šachového vlaku v minulých letech rozhodl krále, dámy, pěšce a další figurky do lůžkových a lehátkových vozů na dálkové trati zase vrátit.

Novějšího data (únor 2011) je exhibice mezi exmistrem světa Anatolijem Karpovem a tehdejším mistrem světa Višvánáthanem Ánandem. V superrychlíku na trati Madrid–Valencie, který se řítil 300kilometrovou rychlostí, sehráli velmistři dvě menší simultánky. „Poprvé v životě hraji za šachovnicí ve vlaku. Mnohokrát jsem hrál na cestě s přáteli, ale jenom slovně. Pohyb vlaku – to je výzva navíc v každé partii,“ prohlásil Karpov a doporučil klientům španělské železniční společnosti Renfe cílevědomě využívat jízdy vlakem k šachovým hrám.

Nejblíže k Šachovém vlaku, který začal jezdit v roce 2011 a kterým letos můžete cestovat od 13. do 17. října po trase Praha– Olomouc–Trenčín–Bratislava– Lednice–Praha, měla jubilejní jízda ruského vlaku Rossija v roce 2006, při které se také uskutečnil šachový turnaj.

Podrobné informace o Šachovém vlaku, ve kterém ve speciálně upravených vagonech hrají turnaj v rapid šachu velmistři i naprostí amatéři, najdete na webu Praguechess.cz.

PAVEL MATOCHA

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*