Šachový festival v pražském Obecním domě, který začíná v neděli, doprovodí i výstava Vladimíra Brádlera
Šachová fotografie sice primárně slouží jako dokumentační a reportážní médium, ale někdy tento čistě užitkový charakter překračuje a stává se uměleckým dílem. Příkladem může být soubor šachových fotografií Vladimíra Brádlera, který si příští týden si můžete přijít prohlédnout do Obecního domu v Praze.
„Do ateliéru chodím relaxovat, pouštím si na starém gramofonu hudbu, popíjím červené víno, hraji si se světlem. Někdy se za celý večer k focení nakonec ani nedostanu, protože pomine prvotní chuť a energie něco tvořit. Prostřednictvím šachových figur chci zachytit atmosféru a daný okamžik tak, aby figura působila jako skutečná postava. Vytvořit emoci, osud, vlastní okamžik prožitku. Život šachových figur někde začíná a končí, zrovna jako ten náš. Šachová hra, osudy jednotlivých figur, začátek, průběh, léčky, taktizování. Možnosti konce odehrávající se na šachovnici jsou mnohdy podobné i těm našim osudům, které zažíváme. Můžeme se vzdát, smířit se, ale i bojovat do posledního dechu,“ říká o svém fotografování Vladimír Brádler.
Vernisáž jeho výstavy, která bude instalovaná po dobu Šachového festivalu v Riegrově sále Obecního domu v Praze, bude tuto neděli v 15.30 hodin předcházet šachovým simultánkám velmistrů Davida Navary a Dinga Lirena. Na výstavu, simultánky a i na velmistrovské zápasy, které budou následovat od 17. do 19. června, se můžete jit do Obecního domu podívat (více o festivalu je na webu Praguechess.cz).
Pražská šachová společnost vydává Vladimíru Brádlerovi při této příležitosti i fotografickou publikaci Příběhy šachových figur, kterou si můžete pořídit při výstavě nebo objednat e-mailem (prazska.sachova@gmail.com). Brádlerovy Příběhy se tak zařadí do – překvapivě velmi nepočetné – skupiny knih šachových fotografií.
Klasikou toho žánru jsou kniha snímků bývalého mistra světa Bobbyho Fischera od proslulého skotského fotografa Harryho Bensona (vyd. PowerHouse Books v New Yorku 2011) a výbor z více než padesátileté práce ruského fotografa Borise Dolmatovského – Šachmaty v objektive Borisa Dolmatovskovo (vydala Ruská šachová federace 2017).
Zmínit je třeba také snímky současných hráčů světové špičky od španělského fotografa Davida Llady, které vyšly v knize The Thinkers (vyd. Quality Chess 2017), nebo šachově koncipované akty Erwina Olafa, které byly publikovány ve velkoformátové brožuře Chess Men (Uitgeverij Focus Amsterdam 1988).
Naprostá většina šachových fotografů se knižním zhodnocením své práce potěšit nemůže a v mnoha případech je to velká škoda. Knižní vydání by si například zasloužil soubor černobílých fotografií z dětských šachových turnajů českého fotografa Michaela Hankeho, který s ním vyhrál před dvěma roky druhou cenu v kategorii Sport na prestižní soutěži World Press Photo (prohlédnout si je můžete na autorově webu Michaelhanke.photography).
PAVEL MATOCHA
Napište komentář